Latvijā jau 358 ārstniecības iestādes papīra kases čeku un kvīšu vietā saviem pacientiem var izsniegt e-kvītis. Ja pacients rakstiski piekrīt, ārstniecības iestāde e-kvīts datus nodod VID. Tādā gadījumā cilvēkam, aizpildot gada ienākumu deklarāciju, kvīts par šiem izdevumiem pašam nav jāpievieno, jo tā jau deklarācijai ir pievienota automātiski.
Elektroniski sagatavota VID reģistrēta kvīts ir līdzvērtīgs maksājuma apliecinājums kases čekam un papīra kvītij.
Iedzīvotājiem e-kvīts vienkāršo un paātrina gada ienākumu deklarācijas aizpildīšanu, jo dati par konkrētajiem ārstniecības izdevumiem ir nosūtīti VID un automātiski parādās deklarācijā – cilvēkam pašam tie vairs nav jāievada. Atšķirībā no papīra čekiem e-kvītis neizbalo un nepazūd.
Lai ārstniecības iestāde E-kvīti drīkstētu automātiski nosūtīt VID, pacientam saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas prasībām ārstniecības iestādei rakstiski jāapliecina savu piekrišanu par e-kvītī iekļauto datu nosūtīšanu VID.
Ja ārstniecības iestāde izmanto e-kvīti, pacientam tiek izsniegta tās izdruka vai informācija tiek nosūtīta uz e-pastu. Šie dokumenti jāsaglabā. Tāpat tie noder gadījumos, kad plānots iesniegt attaisnojuma dokumentus par ģimenes locekļiem, piemēriem, bērniem vai vecākiem, jo savā deklarācijā iedzīvotāji automātiski redz tikai paši savas e-kvītis, savukārt radinieku dokumenti ir jāpievieno manuāli.
E-kvīšu dati no ārstniecības iestādēm VID sistēmā nonāk reizi ceturksnī, tāpēc informāciju par katru konkrēto kvīti VID Elektroniskās deklarācijas sistēmā parasti nebūs iespējams apskatīt dienā, kad tā saņemta. Tomēr līdz laikam, kad iedzīvotājiem jāiesniedz gada ienākumu deklarācijas par iepriekšējo gadu, arī datu apmaiņa ar ārstniecības iestādēm jau būs notikusi.
Iespēju papīra kases čeku un kvīšu vietā izsniegt elektronisku dokumenti pirmās ārstniecības iestādes Latvijā sāka izmantot 2019.gadā, bet pašlaik šo iespēju var nodrošināt jau 358 ārstniecības iestādes.
Informāciju sagatavoja:
VID Sabiedrisko attiecību daļa