Pašvaldība Valkas pilsēta
Baneris ar virsrakstu un attēlu, kurā atspoguļota bedre uz ceļa

Iestājoties pavasara atkusnim ik gadu uz ceļiem rodas satiksmei bīstamas bedres. Par satiksmei bīstamām tiek uzskatītas bedres, kuru laukums ir lielāks par 0,1 m² un ir dziļākas par pieciem centimetriem. Nepatstāvīgos laika apstākļos, kad ir nokrišņi un gaisa temperatūra svārstās ap nulli, satiksmes ietekmē asfalta segumā sāk izdrupt asfalta gabali izveidojot bedres.

Valkas pilsētas teritorijas apsaimniekošanas nodaļa ir apzinājusi ceļu stāvokļa situāciju pilsētā, un plāno veikt masveida bedrīšu remontdarbus, tiklīdz laikapstākļi tam būs piemēroti.

Kā veidojas bedres?

Mainīgu laikapstākļu un gaisa temperatūras svārstību ietekmē, kūstošais sniegs, ledus un lietus iekļūst asfalta mikroplaisās un caur tām nonāk ceļa segas konstrukcijā. Temperatūrai noslīdot zem nulles, šis ūdens sasalst un, tam izplešoties, plaisas asfaltā padara lielākas. Katrs nākamais šāds temperatūras svārstību cikls plaisas ik reizi palielina un tādējādi grauj autoceļu asfalta segumu. Plaisu dēļ segas konstrukcija kļūst neviendabīga, zūd seguma saiste un no tā ir viegli izraut sākumā sīkas, bet vēlāk jau arvien lielākas asfalta daļiņas. Tas ir galvenais iemesls, kāpēc veidojas bedres.

Sinoptiķi tuvākajās nedēļās nesola ielu remontam labvēlīgus apstākļus. Pēc Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centra sniegtās informācijas, arī turpmākajās dienās gaidāmas gaisa temperatūras svārstības – naktī temperatūra nokritīsies zem nulles, savukārt dienā tā pakāpsies līdz pat +6 grādiem. Šādi laika apstākļi autoceļu asfalta segumam ir īpaši nelabvēlīgi un veicina bedru veidošanos.

Bedru aizpildīšana ar auksto asfaltu nenodrošina ilglaicīgu rezultātu, un ir uzskatāms kā īslaicīgs risinājums. Arī pašvaldības pieredze pierāda, ka šādos laikapstākļos labot bedres ir nelietderīgi un izšķērdīgi.

Masveida bedrīšu remonts uz asfalta seguma tiek uzsākts tad, kad ir iestājušies tehnoloģijai atbilstoši laika apstākļi – diennakts vidējā gaisa temperatūra ir virs +5C. Bedrīšu remontdarbi tiek veikti prioritārā secībā atbilstoši uzturēšanas klasēm – A, B, C, D, kas noteiktas, ņemot vērā autoceļu klasifikāciju, kā arī transportlīdzekļu satiksmes intensitāti.

Kā prioritātes maģistrālās ielas un ceļi, tās ielas un ceļi, pa kurām pārvietojas sabiedriskais transports, kas nodrošina piekļuvi slimnīcām, skolām, citām iestādēm, un tad prioritārā un klasēm atbilstošā secībā pārējās ielas. Ielu uzturēšanas un lietošanas kārtība Valkas pilsētā ir noteikta ar 2023. gada 23. februārī pieņemtajiem noteikumiem Nr.2: "Ielu uzturēšanas un lietošanas kārtība Valkas pilsētā".

  • A klases uzturēšana tiek noteikta tranzīta ielām, kas ir daļa no valsts galvenā autoceļa.
  • B klases uzturēšana tiek noteikta tranzīta ielām, kas ir daļa no reģionālās nozīmes autoceļiem.
  • C klases uzturēšana tiek noteikta ielām ar lielāku aktivitāti.
  • D klases uzturēšana tiek noteikta pārējām ielām vai ielu posmiem.

 

Valkas pilsētas ielu un ceļu karte ar uzturēšanas klasēm, kuras apsaimnieko pašvaldība.

Ivo Leitis

Sabiedrisko attiecību speciālists
ivo.leitis [at] valka.lv