Trīs cilvēki sēž pie galda un skatās finanšu tabulās

Sākot ar 2025.gada 1.janvāri visiem pensionāriem (gan strādājošiem, gan nestrādājošiem) pensijas neapliekamais minimums būs 1000 eiro mēnesī. Strādājošie pensionāri, kam pensija ir mazāka par 1000 eiro, var izvēlēties neapliekamo minimumu piemērot pensijai un algai dalīti (500 eiro algai un 500 pensijai). Tādā gadījumā katru mēnesi nodoklis 25,5% apmērā tiks piemērots tikai tai pensijas un algas daļai, kas ir virs  500 eiro.

Šāds risinājums ieviests, lai strādājošiem pensionāriem (kam pensijas apmērs nesasniedz neapliekamā minimuma apjomu 1000 eiro) dotu iespēju gada laikā pilnīgāk izmantot neapliekamo minimumu, negaidot nākamo gadu, kad, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, var atgūt nodokli par neizmantotā minimuma daļu.

Lai dalītais neapliekamais minimums algai un pensijai tiktu piemērots jau no nākamā gada sākuma (2025.gada janvāra pensijai un algai), cilvēkam līdz šī gada 15. decembrim (ieskaitot) Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā (VID EDS) ir jāaktivizē sava algas nodokļa grāmatiņa un tajā jānorāda sava galvenā ienākumu gūšanas vieta (tā darba vieta, kur saņem lielāko algu).

Savu izvēli varēs norādīt arī vēlāk. Ja algas nodokļa grāmatiņu strādājošs pensionārs iesniegs jau kādā no nākamā gada mēnešiem, tad dalīto pensijas neapliekamo minimumu algai un pensijai atkarībā no grāmatiņas iesniegšanas datuma (pirms vai pēc kārtējā mēneša 15.datuma) sāks piemērot attiecīgi no nākamā vai aiznākamā mēneša 1.datuma.

Ja algas nodokļa grāmatiņa vispār netiks iesniegta darba devējam, tad tā automātiski tiks iesniegta pensijas izmaksātājam, nodoklis netiks piemērots tai pensijas daļai, kas ir līdz 1000 eiro, taču darba devējs ieturēs nodokli no algas no pirmā eiro.

Taču jebkurā gadījumā cilvēks šo naudu  nezaudēs – to varēs atgūt, nākamajā gadā, sākot no 1. marta iesniedzot gada ienākumu deklarāciju (algas un pensijas dati tajā ielasīsies automātiski).

Ja strādājošam pensionāram jau ir pie darba devēja iesniegta algas nodokļa grāmatiņa, tad nekas cits papildus nav jādara. Jauno pensionāra neapliekamo minimumu (1000 eiro) automātiski aprēķinās un piemēros dalīti – 500 eiro pensijai un 500 eiro darba algai.

Ja strādājošam pensionāram pienākas arī citi atvieglojumi (par apgādājamiem, invaliditāti, nacionālās pretošanās kustības dalībniekam, politiski represētai personai), tos, tāpat kā līdz šim, varēs gada laikā piemērot tikai tajā darba vietā, kur ir iesniegta algas nodokļa grāmatiņa. 

Ja nevēlos dalīt neapliekamo minimumu?

Ja tomēr strādājošs pensionārs (kam pensija ir līdz 1000 eiro) nevēlas dalīt pensijas neapliekamo minimumu starp pensiju un algu, taču algas nodokļa grāmatiņa pie darba devēja ir jau iesniegta, tad tā līdz 2024. gada 15. decembrim ir jāizņem no galvenās ienākumu gūšanas vietas (darba devēja). Arī tas jāizdara VID EDS.

Uz ko šīs izmaiņas neattiecas?

Šīs izmaiņas neattiecas uz strādājošiem pensionāriem, kam pensija ir lielāka par 1000 eiro.  Tādā gadījumā nekādas papildu darbības nav jāveic, arī turpmāk iedzīvotāju ienākuma nodoklis 25,5 % apmērā automātiski tiks piemērots tai pensijas daļai, kas ir virs 1000 eiro.

Savukārt, nestrādājošiem pensionāriem jauno pensijas neapliekamo minimumu (1000 eiro) tāpat kā līdz šim automātiski aprēķinās un piemēros Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) vai citi pensiju izmaksātāji.

Papildu informācija

Šīs nedēļas laikā pakāpeniski visiem strādājošajiem pensionāriem tiks EDS nosūtītas individuālas vēstules un skaidrojošais materiāls ar piemēriem, lai katrs varētu izvērtēt un izvēlēties sev piemērotāko risinājumu.

Plašāka informācija pieejama VID tīmekļvietnē “Aktualitātes/ Svarīga informācija strādājošiem pensionāriem par pensionāra neapliekamā minimuma piemērošanu”.

Informācija par elektronisko algas nodokļa grāmatiņu un kā tajā veikt izmaiņas pieejama VID tīmekļvietnē sadaļā “Algas nodokļa grāmatiņa”.

Ja cilvēkam nav nekādu iespēju iesniegt elektronisko algas nodokļa grāmatiņu VID EDS pašam, tad var vērsties jebkurā tuvākajā Valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centrā visā Latvijā, aizpildīt iesnieguma veidlapu un darbinieks to izdarīs cilvēka vārdā.

Jautājumu un neskaidrību gadījumā varat zvanīt uz VID konsultatīvo tālruni + 371 67120000,  uzdot jautājumus rakstveidā VID EDS sadaļā “Sarakste ar VID” vai konsultēties tuvākajā Valsts ieņēmumu dienesta vai Valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centrā visā Latvijā.