Pašvaldība
E-adrese un e-Paraksts - ērtākai saziņai ar valsts un pašvaldību iestādēm

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) atgādina, ka kopš 2018. gada 1. jūnija iedzīvotājiem un uzņēmumiem ir pieejama oficiālā elektroniskā adrese (turpmāk - e-adrese). E-adrese ir drošs, uzticams un aizsargāts elektroniskas saziņas pakalpojums, ar kura palīdzību iedzīvotāji un uzņēmumu pārstāvji, izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv izveidotu kontu jeb pastkastīti, var veikt oficiālu, elektronisku saraksti ar valsts un pašvaldību iestādēm un otrādi.

E-adresē īstenota saziņa ir pielīdzināta un tiesiski aizstāj "ierakstītas vēstules" sūtījumu. Lai nodrošinātu nepieciešamo korespondences konfidencialitātes, uzticamības un integritātes līmeni, piekļuve e-adresei iespējama tikai ar kvalificētiem personas elektroniskās identifikācijas līdzekļiem (eID karti, eParaksts un eParaksts mobile). To nosaka Oficiālās elektroniskās adreses likuma 7. panta otrā daļa. Papildus, ziņojums e-adresē tiek šifrēts. Ziņojuma saturs redzams tikai nosūtītājam un saņēmējam. Līdz ar to, e-adrese nodrošina arī valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanai nepieciešamo drošības līmeni, t.sk., fiziskās personas datus, komercinformāciju un citu aizsargājamu informāciju saturošu sūtījumu apriti.

Gadījumos, kad klātienes pakalpojumu saņemšana valsts un pašvaldību iestādēs ir ierobežota, e-adrese sniedz iespēju iedzīvotājiem attālināti pieteikties un saņemt pakalpojumus, neatkarīgi no iedzīvotāju atrašanās vietas. Savu e-adresi var izveidot iedzīvotāji un uzņēmēji, kuriem pieejams eParaksts.

  • Kas ir e-adrese?

No 2019. gada Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmējiem ir iespēja izmantot mūsdienīgu un ērtu rīku saziņai ar valsts iestādēm, proti, oficiālo elektronisko adresi jeb e-adresi.

E-adrese ir drošas saziņas pakalpojums – tava digitālā pastkastīte portālā Latvija.lv. Tas ir ērts, drošs un efektīvs veids, kā sazināties ar vairāk nekā 3000 valsts un pašvaldību iestādēm jebkurā laikā un no jebkuras atrašanās vietas.

Sazināties e-adresē iespējams ar visām iestādēm, kas iekļautas Uzņēmumu reģistra Publisko personu un iestāžu sarakstā, t. sk. ar tiesu iestādēm, maksātnespējas administratoriem, zvērinātiem tiesas izpildītājiem un zvērinātiem notāriem. E-adresē dokumentus var nosūtīt arī tādiem uzņēmumiem, kam ir uzticētas valsts pārvaldes funkcijas.

Vairāk: https://mana.latvija.lv/e-adrese/

  • Kas ir eParaksts

eParaksts ir tavs pašrocīgs paraksts elektroniskiem dokumentiem, kā arī rīks, kas ļauj tev apliecināt savu identitāti digitālajā  vidē.  Ar eParakstu parakstītam dokumentam  ir tāds pats juridisks spēks kā ar roku parakstītam papīra formāta dokumentam.

Ar eParakstu rīkiem parakstīts dokuments ir saistošs ne tikai tā lietotājam, bet jebkurai trešajai pusei, kā arī nodrošina tā lietotāja identitātes apliecināšanu digitālajā vidē tā, kā to klātienē nodrošina personu apliecinošs dokuments.

Šobrīd eParakstu uztur un nodrošina VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” un ir vienīgais uzticamības pakalpojumu sniedzējs Latvijā.

Iedzīvotājiem ir pieejami vairāki eParaksts rīki un personas, atbilstoši saviem ikdienas paradumiem un nepieciešamībai, var izvēlēties sev ērtāko:

  • eParaksts eID kartē - izsniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (PMLP). Lai to saņemtu, tev ir personīgi jāiesniedz iesniegums par eID kartes saņemšanu. Informāciju par par tuvāko PMLP teritoriālo nodaļu un konkrētas nodaļas pieejamību personām ar kustību traucējumiem un personām, kas pārvietojas ratiņkrēslā, var atrast PMLP mājas lapā www.pmlp.gov.lv sadaļā Kontakti vai zvanot uz PMLP informatīvo tālruni +371 67209400.
  • Mobilā lietotne eParaksts mobile - nepieciešams pieteikties pakalpojumam mobile.eparaksts.lv un parakstīt pieteikumu-līgumu. Personas, tajā skaitā personas ar  invaliditāti,  var parakstīt pieteikumu-līgumu sev ērtā adresē, izvēloties līguma piegādi ar kurjeru. Līguma piegāde ar kurjeru ir bez maksas. Ja jau izmanto eParakstu eID kartē, eParaksts mobile līgumu vari parakstīt elektroniski.
  • eParaksts karte - pieejama tikai juridiskām personām. Lai saņemtu eParaksts karti, nepieciešams pieteikties portālā eParaksts.lv un parakstīt līgumu. Līgumu var parakstīt klātienē vai ar kurjera starpniecību. Līguma piegāde ar kurjeru ir bez maksas. Personām ar kustību traucējumiem un personām, kas pārvietojas ratiņkrēslā, aicinām līgumu parakstīt ar kurjera starpniecību sev ērtā adresē.

Vairāk: https://www.eparaksts.lv/lv/Par_eParakstu/Kas_ir_eParaksts