Uzņēmējdarbība
VPR Attīstības padomes sēdē diskutē par organizāciju sadarbību Vidzemes reģiona tūrisma attīstībai

Piektdien, 25. februārī, Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) paplašinātajā Attīstības padomes sēdē tās locekļi un Vidzemes tūrisma galamērķu organizāciju pārstāvji vienojās, ka sadarbība resursu apvienošanā, ideju apmaiņā un pieredzē ļautu veidot konkurētspējīgāku Vidzemes reģiona tūrisma piedāvājumu. Administratīvi teritoriālās reformas rezultātā sadarbības teritorija reģionā ir paplašinājusies, klāt nākuši jauni dalībnieki, un visiem ir kopīgs mērķis - veicināt un spēcināt tūrismu reģionā.

Profesionālo tūrisma organizāciju, reģiona institūciju un uzņēmēju tīklojumu pārstāvji iepazīstināja klātesošos kolēģus ar pašreizējām, ar tūrismu saistītajām aktivitātēm un projektiem, sasniegtajiem rezultātiem, kā arī iezīmēja nākotnē plānoto. Ar prezentācijām sēdē piedalījās Daina Tērauda (“Enter Gauja” klastera projektu vadītāja), Elīna Baltiņa (Ogres novada Tūrisma plānošanas un attīstības nodaļas vadītāja), Māris Olte (biedrība “Zivju gani”), Ilze Millere (Limbažu novada pašvaldības aģentūras “LAUTA” direktore), Raitis Sijāts (Vidzemes tūrisma asociācijas valdes priekšsēdētājs), kā arī Lienīte Priedāja-Klepere (VPR projektu vadītāja). Pasākuma norisi un diskusijas vadīja Ilze Grīnfelde, VA tūrisma virziena lektore.

Vairāki runātāji uzsvēra, ka svarīga ir sadarbība gan savā starpā, gan ar augstskolām, uzņēmējiem, kolēģiem citos reģionos. Tas dod iespēju apvienot resursus, iedvesmoties un gūt idejas tālākajai darbībai, apmainīties ar pieredzi un īstenot kvalitatīvākus tūrisma piedāvājumus reģiona viesiem. Sēdē tika secināts, ka darbojoties kopā, visi būs ieguvēji un kopējais Vidzemes reģiona piedāvājums – konkurētspējīgāks. 

Lienīte Priedāja-Klepere (VPR projektu vadītāja) vērsa uzmanību, ka tūrisms ir iekļauts arī Vidzemes plānošanas reģiona ilgtspējīgas attīstības stratēģijā 2030. Rekreācija un ilgtspējīgs tūrisms ir minēta kā viena no Vidzemes viedās specializācijas jomām. Tam ir liela nozīme Vidzemes reģiona attīstībā. Sarunās tika norādīts arī uz svarīgākajiem izaicinājumiem, pie kuriem būtu aktīvi jāstrādā. Pirmkārt, tā ir reģionālo tūrisma produktu veidošana un veicināšana (šobrīd reģionos ir sadrumstalots tūrisma piedāvājums), vienota atbalsta sistēma reģionālo tūrisma produktu popularizēšanai ar latvia.travel starpniecību, inovatīva tūrisma attīstība reģionos. Otrkārt, tas ir reģionālais tūrisma mārketings, jo šī brīža tūrisma zīmolvedības stratēģija ir neefektīva, trūkst reģionu lomas pozicionējums Latvijas Tūrisma mārketinga stratēģijā, kā arī lietišķu zīmola vadlīniju izdevuma izveide ar norādēm, kā integrēt nacionālo tūrisma zīmolu reģionos, pašvaldībās, uzņēmēju darbībā, kā arī to pielietošana dažādos pakalpojumos un produktos. Treškārt, tā ir starptautiskās konkurētspējas veicināšana, ko sekmētu reģionu un reģiona tūrisma produktu definēšana atkarībā no eksporta tirgiem.

Sēdes dalībnieki diskutēja par vairākiem jautājumiem. Vai piedāvāt Vidzemi kā vienotu galamērķi, to nesadrumstalojot sīkāk? Vai vienota zīmola komunikācija strādātu ārvalstu tirgos? Vai, popularizējot tūrisma produktus, informācijai būtu jābūt pieejamai vienā kanālā? Vai svarīgi ir sekmēt reģiona tūrisma nozares organizāciju tīklošanos un organizēt visaptverošas tikšanās, lai apmainītos viedokļiem un formulētu reģiona nostāju nacionāla līmeņa tūrisma attīstībai?

Pēc tikšanās Lienīte Priedāja-Klepere (VPR) uzsvēra: “Vidzeme ir ļoti daudzveidīga tūrismā, lai arī attīstība visās vietās nav vienmērīga. Reģionā izveidojušies aktīvi uzņēmēju sadarbības tīklojumi, kas ir labas prakses piemērs daudziem citiem galamērķiem Baltijā. Izveidoti un ieviesti dažādi aktuāli reģiona līmeņa tūrisma produkti. Vienlaikus arī jāapzinās, ka tūrisma uzņēmējdarbības konkurētspējas stiprināšanai un reģiona tūrisma iespēju veicināšanai var darīt vēl vairāk. Ir daudz iesaistīto pušu, kuru darbībām jānotiek koordinētāk un papildinošāk, reģiona zīmola pozicionējums varētu būt pārliecinošāks, tirgvedības aktivitātes vēl mērķtiecīgāk jāvirza uz konkrēta rezultāta sasniegšanu. Digitālie tirgvedības kanāli un to jauda ir ienākusi daudz ātrāk, kā tam spējuši pielāgoties gados vecāki un tradicionālos komunikācijas kanālus atbalstoši tūrisma speciālisti vai uzņēmēji. Tāpēc šādiem pasākumiem jānotiek regulāri, lai koordinētu stratēģisko attīstību un aktualizētu zinātību tūrisma galamērķu pārvaldībā.”

Savukārt VPR Attīstības padomes priekšsēdētājs Guntis Gladkins novērtēja: “Iniciējām šo sanāksmi, jo reģiona konkurētspējas celšanai un nozares straujākai attīstībai nepieciešams stiprināt savstarpējo sadarbību. Vidzemes tūrisma galamērķu organizāciju pārstāvjiem un uzņēmējiem labi jāpārzina sava reģiona piedāvājums, jāiepazīst potenciālie sadarbības partneri, kopā jākaldina plāni. Esam iepazinuši viens otru, strādāsim pie kopēja redzējuma un iniciatīvas attīstīšanas.”

Informāciju sagatavojusi:

Zane Kaķe,

sabiedrisko attiecību speciāliste Vidzemes plānošanas reģionā